Är ni nyfikna på att veta mer om vad ett A/B-test är? Då har ni kommit helt rätt! I den här artikeln går vi igenom vad ett A/B-test är, varför man A/B testar och hur ett A/B test kan se ut. Allt för att ni ska få ut så mycket som möjligt av er annons på studentum.se.
När ni har fått materialspecifikationen utskickad från oss står det kortfattat att ni har möjlighet att skicka in två versioner av er annons, så att vi kan A/B-testa. Men för att ge er en tydligare bild av vad ett A/B-test är och vad det kan göra för er ska vi nu djupdyka i det tillsammans.
Vad är ett A/B-test?
A/B-testning är en metod som används inom bland annat marknadsföring för att mäta två olika versioner mot varandra för att se vilken som presterar bäst. I detta fall är det en annons där två alternativ kan jämföras.
Ett A/B-test fungerar som så att man skapar två versioner av det man vill testa, det vill säga version A och B. Därefter fördelas de olika annonserna automatiskt upp 50/50 och turas om att visas på sajten. Efter en tid kan man sedan mäta vilken version som presterade bäst genom att titta på till exempel klickfrekvens och konverteringsfrekvens.
Varför A/B-testa?
För dig som använder vår annonstjänst kan A/B-testning vara mycket användbart. Genom att testa olika versioner av er annons kan vi se vilken som ger bäst resultat och därmed optimera era annonser för att få bästa möjliga effekt. Det kan handla om att till exempel testa olika bilder, texter, färger eller CTA-knappar. Genom att ständigt testa och optimera kan ni effektivisera annonseringen och få mer resultat för pengarna.
Hur får man ut så mycket som möjligt av ett A/B-test?
För att få ett så specifikt resultat som möjligt är det viktigt att testa en sak i taget. Det kan till exempel vara att testa:
- Olika CTA-texter
- Bild på grupp vs bild på en person
- Två olika rubriker
- Två olika alternativ på copy
Ni skapar alltså två versioner av annonsen som bör vara identiska, förutom den ena variabeln som ni vill testa. Till exempel samma bild, rubrik och CTA-knapp men olika texter eller samma rubrik, CTA-knapp och text men olika bilder. På så sätt kommer vi kunna veta orsaken till resultatet.
Tänk på! Beslutar ni er för att köra två helt olika annonser mot varandra får ni vara beredda på att vi inte kan få ut ett samband mellan de olika resultaten. Det blir inte heller ett korrekt utfört A/B-test.
Exempel på hur ett A/B-test kan se ut:
Olika bilder:
Olika rubriker: