Så boostar ni er annonsering på TikTok

 

Kan man lyckas med annonsering på TikTok – utan att behöva ta ett enda danssteg? Det här blogginlägget ger en sammanfattning av vårt webbinarium: Så boostar du din annonsering på TikTok. 

TikTok har under de senaste åren blivit en av de mest populära sociala plattformarna bland internetanvändare världen över. Det finns därför stor potential för lärosäten att nå ut till en bred publik samtidigt som ni marknadsför era utbildningar på ett engagerande och dynamiskt sätt.   

Vad är TikTok och vad gör man där?  

För er som inte stött på TikTok tidigare kan man kort och gott säga att det är en mobilapp där användarna kan skapa och dela korta videoklipp. Från början hette appen Musical.ly och fokuserade på musik och dans, men den har sedan dess utvecklats till att innehålla olika typer av innehåll så som humor, gör-det-själv-projekt, utbildning och mycket mer.   

Användarna på TikTok är främst unga människor men äldre generationer blir också alltmer aktiva på plattformen. Det är med andra ord en stor möjlighet att tidigt nå ut till framtida studenter såväl som yrkesverksamma som vill vidareutbilda eller omskola sig. Det finns en mångfald av innehåll på TikTok, vilket gör appen till en attraktiv marknadsföringskanal för en lika stor mångfald av aktörer.   

Olika typer av innehåll   

När det kommer till innehåll på plattformen finns det två huvudsakliga sätt att nå ut till användare: genom organiskt innehåll eller betalda annonser. Organiskt innehåll skapas av användarna själva utan någon kostnad. Betalda annonser innebär att ni med hjälp av TikToks annonseringsmöjigheter riktar in er på specifika målgrupper och får ert innehåll att visas i användarnas flöde. Annonserna på TikTok kan vara både kreativa och interaktiva för att locka användarnas uppmärksamhet och engagemang.  

Det här behöver du veta om annonsering  

Om ni bestämmer er för att annonsera på TikTok finns det några viktiga faktorer att ha i åtanke. Innan ni börjar annonsera måste ni till exempel definiera er målgrupp noggrant och framför allt, lära känna dem.   

Det är också viktigt att ni anpassar era annonser till plattformens unika format. Det är korta och uppmärksamhetsväckande annonser som fungerar bäst för att fånga användarnas intresse. Att skapa interaktiva annonser där användaren kan delta och agera kommer också öka chanserna att de interagerar med annonsen och på så sätt sprider ert budskap vidare.   

Glöm inte bort att utforska plattformens annonseringsverktyg! Har ni tidigare arbetat med annonser på Meta kommer ni förmodligen känna er relativt hemma i verktyget. Sist men inte minst är det viktigt att mäta och analysera resultaten av era annonser, så att du på ett enkelt sätt kan optimera dina framtida kampanjer. Se till att använda appens egna analysverktyg för att utvärdera och göra justeringar för att förbättra era resultat.   
 
 

5 tips för att börja med annonsering på TikTok  

1. Förstå din målgrupp
Det är viktigt att ni förstår er målgrupp och deras preferenser. Se därför till att ni tar er tid att undersöka vilka typer av innehåll och trender som engagerar just er målgrupp på plattformen. Det kommer hjälpa er att skapa mer relevant och attraktivt annonseringsinnehåll.   


2. Våga gå mot strömmen
Se till att vara kreativ och skapa innehåll som sticker ut i flödet. Det gör ni till exempel med välgjort material, som inte bara behöver vara mobilproducerat. De flesta scrollar nämligen väldigt avslappnat och relativt ouppmärksamt på sociala medier och det är därför viktigt att bryta det mönstret för att skapa en reaktion.   

 
3. Utforma dina annonser med snabba klipp  

På TikTok måste ni snabbt fånga användarnas uppmärksamhet för att få dem att stanna kvar. För att se till att tittaren är engagerad genom hela ert klipp, se till att använda fängslande element, tydliga budskap och snabba klipp. Om ni skapar en annons med fem klipp eller mer så presterar annonsen 171 % bättre än om ni har färre och längre klipp.   
  
4. Ljud är avgörande  

På TikTok är det viktigt att tänka ”sound first” i stället för ”eyes first” som är viktigare på exempelvis Instagram. Det innebär att ni alltid måste ha med ljud, populära låtar och ljudeffekter för att hålla kvar tittarens uppmärksamhet.   
  
5. Mät och analysera resultat  

Precis som med annan digital marknadsföring är det viktigt att mäta och analysera era resultat. Utvärdera hur era annonser presterar genom att titta på mätetal som klickfrekvens, visningar och konverteringar. Ni kan även testa er fram genom att göra olika A/B-tester, alltså att ni testar olika varianter av era annonser för att se vilken som presterar bäst. 

Nyfiken på att veta mer? I vårt webbinarium får du ta del av ännu fler tips och mer ingående information om TikTok och hur ni kan arbeta med annonsering på plattformen. 

Till webbinariet

Denice Karlsson

Digital Content Manager