Sociala medier en viktig kanal att ta fasta på i er marknadsföring, men hur avgör ni vilken typ av innehåll ni ska dela, vilken vinkel ni ska välja och hur ni ska följa upp arbetet? Här ger vi fem bra-att-ha-tips för att optimera ert arbetssätt med sociala medier.
Det är ingen nyhet att sociala medier påverkar de allra flesta av oss, inte minst den yngre generationens sätt att interagera och dela information. Framtida studenter tenderar att vända sig till sociala medier för att hitta information kring sitt beslut om att ansöka till en utbildning. Därför har vi samlat fem tips på hur ni skapar en framgångsrik strategi för era sociala medier.
1. Gör ordentlig research
För att säkerställa att ni har en bra strategi för era sociala medier är det viktigt att ni skapar rätt typ av innehåll, något som era framtida studenter faktiskt är intresserade av. Hur tar ni då reda på om innehållet ni skapar kommer engagera studenterna? Svaret är ganska enkelt – genom ordentlig research!
Vad kan ni då utgå från när ni gör er efterforskning?
- Sociala medier
- Årliga studentenkäter
- Nationella undersökningar
- Konkurrentanalys
- Dina egna sociala medievanor
Ni kan även skicka ut enkäter till era studenter och fråga dem varför de valde er framför andra lärosäten, vad de kämpar med och vad som skulle skapa en bättre inlärningsupplevelse för dem. Med hjälp av några enkla svar kan ni få en tydligare bild av vad för typ av innehåll ni bör skapa för era framtida studenter.
2. Lyft upplevelsen, inte bara utbildningen
Många utbildare fokuserar mycket på utbildningens innehåll i sin marknadsföring, men det är lätt att glömma bort att även sälja in själva upplevelsen. Naturligtvis är det viktigt att informera om till exempel viktiga datum, men det är inte vad som kommer få framtida studenter att välja er framför era konkurrenter.
Nya studenter letar efter en utbildning som lever upp till deras förväntningar även när det kommer till studentlivet. De vill kunna känna sig trygga med att studietiden kommer bli en bra tid, med plats för både glädje och framtida drömmar. Försök därför att dela innehåll så som:
- Framgångshistorier – till exempel studenter som tagit examen och som nu gör något spännande!
- Rundturer i era lokaler där ni visar hur miljön ser ut hos er. Ni kan visa föreläsningssalar, studierum eller andra lokaler som ni är extra stolta över!
- Studiebesök, praktik och resor.
- Gemenskapen bland studenterna.
3. Visa upp er skola istället för att bara berätta om den
Att använda videor och bilder är A och O när det kommer till att fånga framtida studenters uppmärksamhet på sociala medier. Istället för att berätta om hur bra alla studenter trivs på hos er – spela in filmer där ni låter studenterna själva berätta. Prata inte bara om alla roliga aktiviteter de får ta del av, visa dem!
4. Engagera framtida studenter med hjälp av innehåll från nuvarande studenter
Utse nuvarande studenter som kan engagera sig i era sociala medier. Ni kan bland annat be studenterna ta över era sociala medier-konton för en dag eller två. Då kan de dela med sig av allt från hur de åker till campus, vad de gör under dagen till hur de spenderar tiden mellan föreläsningar eller lektioner med sina kurskamrater. Glöm dock inte att alla som är med på film måste ha gett ett särskilt medgivande eller liknande.
Ni kan även använda en hashtag specifik för ert lärosäte och uppmuntra studenterna att själva ladda upp inlägg under den hashtagen, framförallt vid speciella evenemang eller aktiviteter.
5. Lyssna, utvärdera och omvärdera
När ni väl publicerat innehåll på era sociala medier är det viktigt att vara uppmärksamma på vad studenterna faktiskt är intresserade av, både genom att läsa kommentarer men också kolla statistiken på plattformen. Var inte rädda för att justera er strategi längs vägen!
Även om sociala medier kan kännas som en stor, främmande värld är det en viktig del av marknadsföringen som ni helt enkelt inte har råd att gå miste om. Försök arbeta smart och sätt upp en tydlig strategi och planering så att ert arbete med sociala medier går så smidigt som möjligt.