Hur marknadsför man bäst sitt företag under turbulenta tider? I ett webbinarium den 7 april gav forskaren och marknadsföringsexperten Erik Modig sina bästa tips på hur man bör tänka kring marknadsföring 2022. Läs en sammanfattning nedan!
Under dessa osäkra tider är det naturligt att man känner oro, därför är det viktigt att ni talar med era kunder. Låtsas inte som att ingenting har hänt utan tala om oroligheterna med era kunder och dela med er av hur ni bidrar. Donerar ni till välgörenhet eller erbjuder anställda ledighet för att volontära? Det är positivt för både er kundbas och verksamhetskultur att känna att man bidrar till positiv förändring.
Investera i verksamhetens varumärke
Under tider av förändring börjar folk ifrågasätta sina livsval i högre utsträckning. Ta tillfället i akt att nå nya kunder genom att presentera er produkt som ett alternativ. För att nå så många potentiella kunder som möjligt bör ni satsa på att nå kunderna som är köpredo nu men även de kommer att vara det i framtiden. Genom att investera i företagets varumärke kommer framtida kunder att minnas ert företagsnamn när de är redo för förändring. Att satsa på bred annonsering är att investera i företagets framtid.
Bevisa att er produkt är eftertraktad
Hur bygger ni förtroende för ert företag? Visa bilder på människor som använder er produkt! Genom att lyfta bilder och recensioner från de som använder och tycker om er produkt ökar förtroendet för framtida kunder. Om er produkt inte går att visa på bild kan ni visa upp de som skulle kunna använda den.
Våga vara oväntade
Marknadsföring har en tendens att bli ensidigt, locka kunder genom att vända på ert budskap! Om ni ofta lyfter varför man ska köpa er produkt, ändra det inledande budskapet till varför man inte ska köpa den. Detta utvecklar både er som marknadsförare och skapar intresse hos kunder.
Vill du lära dig om varför det är viktigt att avsätta tid för reflektion och hur man ska tänka kring marknadsföringskanaler? Fyll i formuläret nedan för att få tillgång till webbinariet med Erik Modig.