Skriv för att sälja

Marknadsföring

Vad skiljer bra copy från dålig copy? Hur övertygar du potentiella studenter att välja just din utbildning eller skola? Vi på Studentum reder ut hur du kan använda copy för att övertyga din målgrupp - välkommen till Copyskolan!

Att sätta sig ner och skriva copy i syftet att skapa intresse för din skola eller din utbildning kan kännas utmanande. Hur ska du göra för att nå potentiella studenter med ditt budskap? Vårt tips är att dela upp skrivandet i flera steg.

  • Steg 1: Hur ser min målgrupp ut?

    Den första frågan du behöver ställa dig när du ska skapa en text är vilken målgrupp du vill nå. Vem är det du skriver för? Är det gymnasieelever som ska välja sin första eftergymnasiala utbildning? Är det en äldre målgrupp som redan varit ute på arbetsmarknaden ett tag? Eller är det studenter som vill studera på distans eller utomlands?

  • Steg 2: Vilket budskap vill jag nå fram med?

    Efter att du har bestämt vilken målgrupp du vill att texten ska rikta sig till behöver du bestämma dig för ditt budskap. Vad är det viktigaste en potentiell student behöver veta om just din skola eller utbildning? Det kan till exempel vara att utbildningen ges på distans och därför erbjuder studenten flexibilitet, att utbildningen är CSN-berättigad eller att skolan har nära kontakt med arbetslivet. Det är bra att välja ett tydligt budskap, att ha för många budskap i en text kan göra att den upplevs som spretig.


  • Steg 3: Bygg upp din text

    Eftersom vi hela tiden möter information under våra dagar kan det vara svårt att hålla din läsares fokus genom en hel text. Därför är det bra att snabbt berätta det viktigaste. Tänk på det som en nyhetsartikel: Rubriken ska snabbt skapa intresse, ingressen ska locka till att lägga tid på att läsa hela artikeln och början av brödtexten ska presentera det absolut viktigaste. Längre ner i texten finns utrymme för detaljer och fördjupning för den som vill läsa mer.


  • Steg 4: Presentera information på ett sätt som väcker intresse

    En utmaning när du skapar copy för just utbildning kan vara att hitta en balans mellan den praktiska information du behöver ha med och samtidigt skapa intresse. Information behöver inte vara tråkig, men det är viktigt att tänka på hur och var i texten den presenteras.

    Tänk på att presentera information på ett enkelt sätt - istället för en lång löpande text kan punkter strukturera upp och förenkla! Enklare grafik, som till exempel karto och tabeller, är också ett effektivt sätt att förtydliga och lätta upp en informationstung text.


  • Steg 5: Anpassa språket efter målgruppen

    Vilken typ av språk ska du använda då? Återigen behöver du påminna dig om vilken målgrupp du skriver för. Är det en yngre målgrupp du vill nå kan ålderdomliga formuleringar eller ord avskräcka. Om du ska förklara något är det bra att tänka på målgruppen - en läsare ska förstå men vill inte bli dumförklarad!

Picture of Beatrice Brettmar
Beatrice Brettmar LinkedIn

Digital Content Specialist