Så skapar ni engagemang på sociala medier

 

Kommunikation genom sociala medier har blivit alltmer större inom digital marknadsföring. Men hur skapar man ett ökat engagemang på bästa sätt? I vårt webbinarium Så skapar ni engagemang på sociala medier kan ni ta del av våra experters tips om hur ni lyckas med att skapa engagemang på era sociala kanaler.  

Sociala medier har under de senaste åren fått ta allt större plats i företagens marknadsföringsstrategier inom många olika branscher. Många väljer till och med att använda sociala medier som sin primära marknadsföringskanal. Men då gäller det såklart att skapa innehåll som är tillräckligt bra för att väcka intresse och dessutom engagera målgruppen man vill nå ut till. Så, hur lyckas man med det?    

Våga avsätta tid och resurser   

Arbetet med sociala medier har tyvärr en tendens att hamna lite i skymundan. Det blir något som görs när det finns tid över. Såklart kan det finnas många andra insatser som behöver göras för att marknadsföra och sprida information om ert lärosäte. Men för att utnyttja sociala mediernas fulla potential krävs det både tid och resurser. Ett tips är att avsätta tid i kalendern någon gång i veckan eller månaden där ni enbart ägnar er åt att arbeta med sociala medier.  

Prata målgruppens språk   

Ta vara på att ni känner er målgrupp. Det finns ingen som känner er målgrupp lika bra som ni gör – se till att använda den fördelen! På sociala medier behöver ni inte vara lika formella som på till exempel er hemsida. Här har ni chansen att anpassa er till era studenters språk. Ta vara på det ni vet om er målgrupp och använd sociala medier som ett sätt att prata direkt med era potentiella, framtida studenter.   

Skapa personas   

Att skapa personas anpassade för sociala medier är ett effektivt sätt att identifiera och säkra rätt tonalitet. Dessa personas kan baseras helt eller delvis på det ni redan vet om era följare, eller på personas som tagits fram för andra marknadsföringskanaler.   

Här är några frågor ni kan ställa för att ta fram personas för era sociala medier.    
 

  • Hur gamla är de som ingår i målgruppen?  
  • Var bor de?   
  • Är de i behov för utbildning på distans? 
  • Vad intresserar dem?   
  • Vad interagerar de med på sociala medier idag?  
  • Vilka plattformar finns de på?  
  • Vilken sociala medier generation tillhör målgruppen?  
     

Återanvänd innehåll   

Att återanvända innehåll är ett effektivt sätt att minimera tiden ni behöver lägga på att ta fram material till era sociala medier. Vi brukar kalla det för “recycling content”. Det kan till exempel innebära att ni skriver en artikel, tar fram en lista med tips eller samlar in information om en utbildning som ni i första hand laddar upp på er hemsida. Samma lista kan därefter göras om till ett Instagram-inlägg, Facebook-inlägg eller varför inte en TikTok. Att kopiera och anpassa innehåll som redan finns är ett hållbart och effektivt arbetssätt, delvis för att spara tid men också för att slippa uppfinna hjulet på nytt varje gång. 

Utvärdera och analysera   

För att ta reda på om det ni gör på sociala medier faktiskt fungerar eller inte behövs utvärdering och analys av arbetet. Ert mål kanske inte enbart är att skapa engagemang utan att även sprida ert varumärke och visa upp ert utbud, men det går oftast att kombinera båda delarna. Starta med att sätta ett mål för ert arbete och därefter ta fram nyckeltal att utgå ifrån när ni undersöker engagemanget på era sociala medier.  

Lät detta intressant och vill veta mer kring hur ni kan skapa engagemang på sociala medier? I vårt webbinarium får du ännu fler tips, mer ingående information samt några heta trender inom sociala medier just nu.  

Se hela webbinariet här

Josephine Lindgren

Digital Project Manager