Så säljer du din utbildning

 

Du har precis tagit fram en riktigt intressant utbildning som du vill att så många som möjligt ska ansöka till eller boka – men hur säljer du in din utbildning till potentiella studenter? Vi på studentum.se har lång erfarenhet av att marknadsföra utbildningar. I den här artikeln listar vi våra bästa tips!

Oavsett om du anordnar en YH-utbildning, universitets- och högskoleutbildning, komvuxutbildning, folkhögskoleutbildning eller yrkesutbildning så behöver du sälja och marknadsföra din utbildning. Det spelar ingen roll om utbildningen kostar pengar eller inte, det är fortfarande en stor investering som studenten gör, i form av till exempel tid och CSN. 

Att välja utbildning är ett livsavgörande beslut

Det är viktigt att du har förståelse för att valet av en utbildning är ett väldigt stort beslut för en potentiell student. Du behöver ha tålamod för att beslutsprocessen kan vara lång, en person som letar utbildning börjar ofta fundera på sina olika val terminen innan de ska ansöka, och ibland ännu tidigare.

Om du som säljare av en utbildning under hela processens gång skapar trygghet underlättar du för den potentiella studenten att också känna sig trygg i sitt val av utbildning. Det kan exempelvis handla om att svara på frågor och diskutera olika alternativ med studenten. Det är viktigt att våga prata! Fråga personen varför den vill gå just den här utbildningen och vad du kan göra för att hen ska känna sig trygg med sitt val.

💡 Vidare läsning: Varje beslutsprocess är unik Konverteringens längd, s. 12-13 i EMG-magasinet.

Tänk på mottagaren i all din kommunikation

När du kommunicerar med potentiella studenter är det väldigt viktigt att du tänker på vem mottagaren är. Det gäller oavsett om kommunikationen är skriftlig eller muntlig. När du beskriver dina utbildningar i text är det till exempel bra att använda uppmanande verb i rubrikerna eller i början av dina stycken för att skapa en mer levande läsupplevelse. Skapa gärna personas utifrån en typisk student på din utbildning. En persona är en generalisering av din målgrupp, där du skapar en fiktiv person baserad på data och kunskap kring tidigare deltagare eller typiska intressenter, var gärna så detaljrik som möjligt! Detta underlättar när du ska reda ut exakt vad dina mottagare vill ha svar på.

💡 Vidare läsning: Kom till saken någon gång Copyskola med EMG Sverige, s. 20-21 i EMG-magasinet.

emg-magasinet-300-6
Läs och ladda ner EMG-magasinet – din guide till digital marknadsföring! 

Ladda ner kostnadsfritt


Underhåll dina leads

När du väl har en potentiell student på tråden är det viktigt att ha kontinuerlig kontakt. Bygg en bas av intresserade personer som du sedan kommunicerar med på olika sätt, till exempel genom webbinarier, mejl, öppet hus eller mässor. Våga återkoppla! Har du en potentiell student som inte hört av dig? Skicka en påminnelse och fråga om personen har några frågor den inte fått svar på. Kanske behöver personen bara svar på en fråga till innan den ansöker till eller bokar din utbildning!

💡 Vidare läsning: Så tar du hand om dina leads Omvandla dina intresseanmälningar till utbildningsdeltagare, s. 22-23 i EMG-magasinet.

Undersök hinder i besluts- och köpprocessen

Ibland finns det hinder som gör att en potentiell student inte konverterar och köper eller ansöker till en utbildning. Ett hinder kan vara att hen inte förstår hur man ansöker eller bokar utbildningen eller fortfarande har frågor som måste besvaras innan hen känner sig trygg med att ta ett beslut. Gå igenom processen och försök identifiera hinder som eventuellt sätter käppar i hjulet. 

marcus-hanell-blob

Marcus tipsar! Så säljer du din utbildning

  1. Ring – personlig kontakt är alltid bättre! Följ gärna upp med sms.

  2. Hjälp personen i fråga att köpa eller ansöka istället för att försöka sälja er som utbildare, ta reda på var de är i köpprocessen (våga fråga!)

  3. Undersök hur du kan hjälpa personen att komma närmare ett beslut. Informera om alternativ, såsom delbetalning eller boende – sträck ut en hjälpande hand kring ansökan! 

  4. Försök att bygga en relation och skapa personlig kontakt! Varför blev hen intresserad från första början?

  5. Uppföljning är A och O! Återkom senast 24 timmar efter att en intresseanmälan kommit in. 

  6. Kontakta en potentiell student minst tre gånger innan du släpper taget. Var inte rädd för att ligga på lite och visa dig tillgänglig.

  7. Våga fråga om ett avslut! Om personen vill boka, ansöka eller köpa – risken är stor att de annars inte gör något.
Rebecca Ljunggren

Client Marketing Specialist