Från och med den 1 juli 2025 träder den nya reformen Gy25 i kraft, vilket innebär förändringar för alla utbildningar inom gymnasieskolan, anpassad gymnasieskola och Komvux på gymnasial nivå. Denna reform innebär en övergång från kursbaserade till ämnesbaserade betygsystem, vilket påverkar hur skolor ska organisera sina utbildningar och bedöma elevernas prestationer.
För de skolor som erbjuder Komvux-utbildningar på gymnasial nivå är det viktigt att förstå de förändringar som Gy25 medför, både i hur utbildningen struktureras och i bedömningssystemet. Här följer en översikt av de centrala förändringarna och hur ni som skola kan förbereda er inför reformen.
Vad innebär Gy25 för Komvux?
Reformen Gy25 innebär att det införs ett nytt system där betyg sätts för ämnesnivåer snarare än för individuella kurser. Förändringen träder i kraft den 1 juli 2025, och skolor som erbjuder Komvux-utbildningar på gymnasial nivå måste anpassa sina program och kursplaner för att följa de nya riktlinjerna.
Det är viktigt att notera att elever som påbörjar sin utbildning innan den 1 juli 2025 inte påverkas av de nya reglerna, så länge de slutför sin utbildning innan den 30 juni 2030. För skolor innebär detta att det kommer att vara en övergångsperiod där både gamla och nya betygssystem kan samexistera.
Ämnesnivåer och betygssystem
Den största förändringen för Komvux är att utbildningen kommer att baseras på ämnesnivåer snarare än kurser. I det nya systemet innebär detta att betyget sätts på den högsta nivån i ämnet, istället för att sättas för varje individuell kurs. Detta ger elever längre tid att fördjupa sig innan betyget sätts, vilket kan minska stress och ge en mer rättvisande bild av deras kunskaper.
Exempel på ämnesbetyg:
- Svenska nivå 1, 100 poäng. Betyg: C
- Svenska nivå 2, 100 poäng. Betyg: D
- Svenska nivå 3, 100 poäng. Betyg: B
I examen kommer det att stå: Svenska, 300 poäng. Ämnesbetyg: B.
Blandbetyg kommer att användas under övergångsperioden fram till den 30 juni 2030, för elever som både läser kurser och ämnesnivåer inom samma ämne. Detta kan innebära att ett betygssystem där både kursbetyg och ämnesbetyg visas i examen kommer att finnas, t.ex. om en elev har läst svenska på kursnivå innan Gy25 träder i kraft och påbörjar ämnesnivåer efter reformen.
Exempel på blandbetyg:
- Svenska 1, 100 poäng. Kursbetyg: C
- Svenska 2, 100 poäng. Kursbetyg: D
- Svenska nivå 3, 100 poäng. Ämnesbetyg: B
Prövning och betygsättning
Under övergångsperioden fram till 30 juni 2030 kommer elever fortfarande att kunna göra prövningar i kurser. Efter 1 juli 2030 kommer prövningar endast att vara möjliga i ämnesnivåer. En annan viktig förändring är att betyg för lägre nivåer inte kommer att påverka betyget för högre nivåer. Om en elev gör en prövning i ett ämne på en högre nivå och får ett godkänt betyg, kommer betyget för den högre nivån att omfatta hela ämnet, inklusive lägre nivåer.
Exempel:
- En elev gör en prövning i Svenska nivå 3 och får betyget C.
- Elevens betyg i hela ämnet blir C, vilket omfattar nivå 1, 2 och 3.
Högskolebehörighet och meritpoäng
Många ämnesnivåer kommer att motsvara de gamla kurserna, vilket innebär att betyg från de nya ämnesnivåerna kommer att kunna användas på samma sätt för att beräkna högskolebehörighet och meritpoäng. Skolverket och Universitets- och högskolerådet (UHR) arbetar tillsammans för att säkerställa att de nya ämnesnivåerna kan användas för att räkna behörighet till högskolan och för att räkna meritpoäng.
För att underlätta denna övergång kommer exempelvis kurser som "Engelska 5" och "Fysik 1a" att ha motsvarande ämnesnivåer i det nya systemet, vilket gör att skolorna kan fortsätta att ge betyg på samma sätt som tidigare. Meritpoängen kommer fortfarande att beräknas på samma sätt som idag, med betygens värde multiplicerat med poängen för ämnesnivån.
Yrkespaketen och arbetsplatsförlagt lärande (APL)
Från 1 juli 2025 kommer yrkespaketen inom Komvux att vara ämnesbaserade, vilket innebär att även här måste skolorna anpassa sina program för att följa det nya systemet. Yrkespaketen är samlade utbildningar som leder till yrkeskompetens och kommer att omfattas av de nya reglerna för betyg och ämnesnivåer. Skolverket har tagit fram ett antal yrkespaket, men det kan också finnas lokala variationer beroende på behovet på arbetsmarknaden.
En viktig förändring för yrkesutbildningar är att arbetsplatsförlagt lärande (APL) från och med den 1 januari 2025 blir ett krav, och minst 15 procent av utbildningen måste ges som praktik. Detta innebär att skolorna behöver förbereda sig på att erbjuda fler APL-platser och säkerställa att eleverna får rätt förutsättningar för att genomföra sin praktik.
Förberedelser för er som skola
Vad kan ni som skola göra för att underlätta övergången?
1. Uppdatera kursplaner och programstrukturer – Justera era kursplaner för att matcha de nya ämnesnivåerna och se till att betygssystemet återspeglar de nya reglerna.
2. Informera och utbilda personalen – Säkerställ att alla lärare och administratörer har förståelse för de nya riktlinjerna och hur de påverkar undervisning och betygssättning.
3. Kommunicera med eleverna – Ge tydlig information till eleverna om vad Gy25 innebär och hur deras utbildning kommer att förändras.
4. Förbered för yrkespaketen – Se till att yrkespaketen är anpassade till de nya ämnesnivåerna och att APL kan genomföras på ett effektivt sätt.
Uppdateringar på studentum.se
På studentum.se uppdaterar vi kontinuerligt information om Komvux och vuxenutbildningar för att spegla förändringarna som Gy25 innebär. Se till att uppdatera er information hos oss!