Fyra enkla sätt att nå ännu fler blivande studenter

 

Vi vet hur svårt det kan vara att väcka intresse hos rätt målgrupp. Du måste ha ordentliga förkunskaper, agera vid en relevant tidpunkt och paketera ditt erbjudande så att det lockar rätt mottagare. Dessutom ökar den digitala konkurrensen hela tiden vilket gör det utmanande att år efter år uppnå samma önskvärda resultat.

Keystone Education Group hjälper dagligen utbildningsanordnare över hela världen att komma i kontakt med framtida studenter. Här är våra bästa tips på hur ni kan nå ut med ert budskap till ännu fler:

1. Utnyttja era sociala kanaler för att rekrytera och marknadsföra

Se till att dina sociala kanaler som t.ex. Facebook och Instagram ger blivande studenter en bra bild av hur det är att studera hos er. Låt nuvarande studenter berätta hur deras vardag ser ut, eller ännu bättre: Låt dem ta över ert instagramkonto under en period. Visa upp er Studenthälsa om ni har en sån, visa lokaler ni är extra stolta över, projekt studenter har gjort eller något annat som inte är klassisk kursinformation som finns lättillgängligt online. 

Hootsuite.com skriver att “Students won’t apply to a school they’ve never heard of before. But they do use social media to research schools they are interested in”. Lägg därför upp sånt som gör det enkelt för blivande studenter att se sig själva i era miljöer och på era utbildningar.

2. Optimera er hemsida

Dagens blivande studenter tillhör en generation som vuxit upp med internet som ständig följeslagare. Deras förväntningar på er hemsida är därför höga. Om hemsidan tar lång tid att ladda, har en ologisk menystruktur eller är allmänt svårnavigerad finns en stor risk att den blivande studenten tappar intresse eller får ett oseriöst intryck. Om ni vet med er att det var ett tag sedan hemsidan sågs över är det en bra idé att göra just det. Ett bra tips är att använda en chatbot så besökarna snabbt kan komma i kontakt med er och ställa frågor.

3. Ta er närvaro online till nästa nivå

En smart strategi för era sociala kanaler och en optimerad hemsida underlättar för de som redan vill ansöka till er. Men för att få dem att hitta er behöver ni vara synliga online, oftast på fler platser än en. Ett snabbt sätt att öka antalet sökande och kännedomen om er som utbildningsarrangör är att samarbeta med företag som oss. 

Totalt sköter vi på Keystone Education Group över 450 sajter med allt från gymnasiestudier till internationell rekrytering av universitetsstudenter till seniorkurser  för pensionärer. Vi kan utbildningsbranschen och har erfarna rådgivare i form av våra kontaktpersoner som specialiserat sig på olika områden. Vi har möjlighet att hjälpa er att effektivt nå blivande studenter. 

4. Få de blivande studenterna att känna sig sedda

Alternativen är många för den som vill börja studera. Det ställer ökade krav på utbildningsanordnare att erbjuda något nischat och personligt för att inte bli en i mängden. Blivande studenter vill ha mer än “bara” en utbildning, de vill blir sedda för de individer de är. Det är därför bra att skapa en personlig kontakt med de som visat intresse för era utbildningar.

Fundera på hur ni kan skapa ett sätt att enkelt kommunicera med era blivande studenter på individnivå. Många studenter uppskattar till exempel en snabb återkoppling, ett personligt tilltal och smidiga processer vid en ansökan.

 

studentum.se presenterar - betydelsen av rätt content

Linda Ohlsson, kundansvarig på studentum.se pratar om hur du ska tänka för att ha rätt innehåll på era sidor och hon ger sina hetaste tips - Lägg inte pengar på marknadsföring utan att ha tänk igenom ditt content!

 

 

Picture of Linnéa Fredin
Linnéa Fredin

Communications Manager