Checklista – det här ska du tänka på efter en digital mässa

 
 Det är ingen tvekan om att en god planering och förberedelse är viktig för att du som utställare ska få ut så mycket som möjligt av mässan, men det är minst lika viktigt att planera hur du ska göra efter mässan. Vi på studentum.se har därför samlat på oss konkreta tips som du kan använda dig av för att få ut så mycket som möjligt av din medverkan.
 

1. Ta vara på dina kontakter under mässan

Här är det viktigt att du inte väntar för länge med att kontakta dem besökare som genuint visat intresse i er monter. Bibehåll kontakterna genom att bjuda in besökarna till öppet hus osv.

2. Anpassa kommunikationen beroende på besökarens intresse

Om en besökare har uttryckt intresse för en specifik utbildning kommer hen förmodligen att lämna en intresseanmälan, än att bara ha varit inne i montern. Detta gör att du kan forma kommunikationen gentemot den besökaren, som att lämna ut mer information om den specifika utbildningen.

3. Ta en printscreen på montern

Passa på att ta en printscreen på montern under mässan. Den kan ni använda i era sociala kanaler, på er webbplats och andra plattformar efter mässan.

4. Ha ett utvärderingsmöte med alla medverkande efter mässan

Här är det bra om du och dem som arbetade under mässan har en dialog kring materialframtagning och bemanning av montern. Du och dina medarbetare kan diskutera frågor som “Vad gick bra?”, “Vad gick mindre bra?”, Vad kan ni göra tills nästa gång för att få ut så mycket som möjligt av mässan?

5. Återanvänd webbinariet i era sociala kanaler

Om ni genomförde ett webbinarium under mässan kanske det går att återanvända i sociala kanaler. Detta för att dem som missade mässan kan återgå till webbinariet och ta del av innehållet.

6. Lägg upp ditt material som du använde i montern på er sajt

Genom att lägga upp ditt material på er sajt, kan användarna återgå till montern, även när mässan är stängd.