Önskar ni att ni kunde öka engagemanget under digitala föreläsningar och lektioner? Ta del av våra fem tips för att göra digitalt lärande mer interaktivt.
Digitala plattformar och verktyg för undervisning har öppnat för stora möjligheter, inte minst när det kommer till flexibilitet och tillgänglighet. Samtidigt innebär det en del utmaningar för både utbildare och studenter. På en digital plattform kan det sociala samspelet vara svårt att anpassa och studenternas delaktighet under lektionerna kan lätt minska. Lyckligtvis finns en rad olika knep för att optimera både inlärningsprocessen och den sociala dynamiken.
- Dela upp studenterna i par
När studenterna inte träffas fysiskt blir det sociala samspelet inte lika naturligt. Det kan hindra dem från att interagera med varandra utanför lektionstid för att diskutera och lösa problem på ett sätt som de annars skulle ha gjort. För att öka känslan av samhörighet kan ni dela upp studenterna två och två, och låta paren bekanta sig med digitala verktyg tillsammans. Håll en inledande genomgång i verktyget och låt studenterna öva på att samarbeta digitalt och jobba på en uppgift i paren. Det både stärker sociala band och ökar engagemang.
- Anpassa och dela upp läroplanen
Att behålla studenternas uppmärksamhet under långa föreläsningar är extra utmanande på distans. Det är lätt hänt att studenterna blir distraherade eller upplever föreläsningen som ostimulerande bakom skärmen. För att motverka det kan ni dela upp föreläsningen i sektioner med betygsgrundande quiz efter varje sektion. På så sätt kan ni motivera studenterna att fokusera på undervisningen i kortare segment i taget.
- Håll aktiviteter i realtid under lektionerna
Ni kan öka studenternas delaktighet genom att inkludera interaktiva moment i undervisningen i form av quiz i realtid. Det här är ett ypperligt sätt att närma er den digitala motsvarigheten till ett levande klassrum. Idag finns många olika appar och verktyg som ni kan använda för att låta klassen svara på korta frågor och öka engagemanget.
- Använd grupprum
“Diskutera i smågrupper” är ett element som oftast går alldeles utmärkt att utföra digitalt. Vanliga verktyg som Zoom och Teams har en funktion för att dela upp klassen i grupprum – eller i breakout rooms. Ni kan använda grupprummen för att addera aktivitet till en lång lektion och uppmuntra studenterna till att diskutera med varandra, eller för att ge studenterna ett utrymme för att jobba på en gruppuppgift.
- Inled lektionen med personligt samtal
Småprat som inte har med undervisningen att göra kan kännas överflödigt eller onödigt att lägga tid på, men tänk så mycket vi får reda på om varandra genom gammalt hederligt kallprat. Vad gjorde du i helgen? Vilka serier kollar du på just nu? Att lämna utrymme för att prata om andra ämnen i början på lektionen har flera fördelar: ni skapar en personlig relation till studenterna, höjer stämningen i gruppen och hjälper till att sänka tröskeln för att klicka på unmute-knappen under resten av lektionen.