Materialspecifikationer för våra exponeringstjänster.

Bra att veta

Deadline: Den 15:e, månaden innan annonsens start. Vid försenad leverans kan inte planerad start garanteras.

Korrektur: Du har rätt till två korrvändor.

Inlämning av material: Allt material skickas till material@studentum.se

Bilder: Om levererat bildmaterial inte lever upp till våra kvalitetskrav förbehåller vi oss rätten att använda material från vår bildbank.

Produktion för banners: Om ni önskar att få hjälp med produktionen av annonsen så kan ni kontakta er kundkontakt på studentum.se för att få ett prisförslag.


Materialspecifikation - Förstasidesannons (1)
 

Förstasideannons

Rubrik: Max 40 tecken inkl. blanksteg.

Text:
200 tecken inkl. blanksteg.

Bild:
698 x 394 pixlar (jpeg, max 75kb). Tänk på att annonsmarkören hamnar uppe i det vänstra hörnet.

Länkning:
Länkas endast internt.

Tips! Tänk vad kärnan i budskapet är, och om det finns något viktigt som behöver lyftas under just den aktiva månaden eller inför den nästkommande.

kategorisponsring-studentum-300
 

Kategorisponsring

Rubrik: Max 35 tecken inkl. blanksteg.

Text:
150 tecken inkl. blanksteg.

Bild:
698 x 394 pixlar (jpeg, max 75kb)

Länkning:
Länkas endast internt.

Tips! Se till så att annonsen är så relevant som möjligt för just den sökkategorin annonsen ligger under. 

Skicka gärna in två versioner av er annons så A/B-testar vi! Detta är ett bra sätt att ta reda på vad som funkar bäst för just ert varumärke. För att få säkrast resultat A/B-testar vi en sak i taget. Ni kan exempelvis A/B-testa:

  • Olika CTA-texter
  • Generisk bild vs. bild på plats
  • Olika rubriker
 
toppbanner-studentum-300
 

Toppbanner

Storlek: 980x240 pixlar för desktop/dator.
728x90 pixlar för tablet.
320x100 pixlar för mobil.

Format: .jpeg, .gif, .png eller html5. Maxstorlek 200 kb.

Länkning:
Externt och internt.

Tips! Lyft antingen vad som är unikt med din skola, eller om ni har några kommande event som till exempel öppet hus. Det kan vara bra att ha en CTA (knapp som uppmuntrar till klick) i annonsen.

Skicka gärna in två versioner av er annons så A/B-testar vi! Detta är ett bra sätt att ta reda på vad som funkar bäst för just ert varumärke. För att få säkrast resultat A/B-testar vi en sak i taget. Ni kan exempelvis A/B-testa:

  • Olika CTA-texter
  • Generisk bild vs. bild på plats
  • Rörlig vs. statisk banner
  • Olika rubriker
sidobanner-studentum-300
 

Sitewide banner / Nischad banner

Storlek: 300x250 pixlar.

Format:
.jpeg, .gif, .png eller html5. Maxstorlek 150 kb.

Länkning:
Externt och internt.

Tips! Lyft antingen vad som är unikt med din skola, eller om ni har några kommande event som till exempel öppet hus. Det kan vara bra att ha en CTA (knapp som uppmuntrar till klick) i annonsen.

Skicka gärna in två versioner av er annons så A/B-testar vi! Detta är ett bra sätt att ta reda på vad som funkar bäst för just ert varumärke. För att få säkrast resultat A/B-testar vi en sak i taget. Ni kan exempelvis A/B-testa:

  • Olika CTA-texter
  • Generisk bild vs. bild på plats
  • Rörlig vs. statisk banner
  • Olika rubriker
 
Materialspecifikation - Förstasidesannons (6)
 

Sponsring av "räkna ut snittbetyg"

Rubrik: Max 35 tecken inkl. blanksteg.

Text: 150 tecken inkl. blanksteg.

Bild: 698 x 394 pixlar (jpeg, max 75kb). Tänk på att annonsmarkören hamnar uppe i det vänstra hörnet.

Länkning: Länkas endast internt

Tips! Bryt ut era huvudbudskap och kommunicera dem kortfattat och kärnfullt. Locka besökaren till fortsatt läsning om skolan/utbildningen.

yrkestest-studentum-300
 

Sponsring av yrkestest

Rubrik: Max 35 tecken inkl. blanksteg.

Text: 150 tecken inkl. blanksteg.

Bild: 698 x 394 pixlar (jpeg, max 75kb)

Länkning: Länkas endast internt

Tips! Bryt ut era huvudbudskap och kommunicera dem kortfattat och kärnfullt. Locka besökaren till fortsatt läsning om skolan/utbildningen.

Materialspecifikation - Förstasidesannons (5)
 

Yrkesinspiration (Sponsrad artikel)

Yrkesinspiration är en tjänst där ni har möjlighet att lyfta fram en utbildning hos er, i form av en intervju som återges i artikelform. Det kan antingen handla om någon som har studerat hos er eller en som jobbar på er skola, som kan berätta om utbildningen och yrket den leder till.

Två alternativ för materialinlämning

Alternativ 1: Ni gör intervjun och skriver artikeln själva.
Senast den 15:e, månaden innan tjänsten är bokad ska följande material ha lämnats in:
– En intervju innehållande 400-700 ord
– 1-2 högupplösta bilder som passar texten 


Alternativ 2: Vi utför intervjun och skriver artikeln åt er.
Vi kontaktar er cirka två månader innan tjänsten är bokad och då behöver vi en kontaktperson, som godkänt och är medveten om intervjun, så snart som möjligt. Sista deadline för att lämna in en kontaktperson är den 1:a, månaden innan tjänsten är bokad.

Blob_email copy
 

Har du några frågor?

Tveka inte att kontakta oss vid frågor eller funderingar!