9 enkla SEO-tips

 

Att din webbplats är snygg, tilltalande och informativ räcker inte, den måste också vara optimerad för sökmotorerna. Men vad innebär egentligen sökmotoroptimering och hur går du tillväga?

Varje dag görs det över 55 miljoner sökningar på Google om allt mellan himmel och jord. De sökningar som görs inom ditt område vill du såklart fånga upp, och det gör du med störst sannolikhet genom att synas i toppen av den organiska träfflistan. Ju högre upp du hamnar, desto större sannolikhet är det att du fångar upp den relevanta trafiken.

Vad är SEO?

Sökmotoroptimering, ofta förkortat SEO, är ett samlingsord för de metoder som används för att hamna högt upp i sökmotorernas sökresultat. Sökmotorernas mål är att visa de bästa och mest relevanta resultaten för användaren baserat på den sökning som gjorts. Genom att optimera din webbplats och dess innehåll blir det mer tydligt för sökmotorerna vilket innehåll ni har och hur relevanta ni är i jämfört med era konkurrenter. Fördelarna med SEO är många: ni kommer att synas där er presumtiva målgrupp finns (de har ju faktiskt gjort en aktiv sökning) och det är en kostnadseffektiv marknadsföringsmetod.

Våra bästa SEO-tips

Att synas på Google är en sak, men att hamna bland topplaceringarna i den organiska träfflistan är svårare. Vi vill hjälpa dig till toppen av träfflistan - här är en lista med 9 enkla SEO-tips för att öka trafiken till din webbplats!

1. Se till så att din webbplats är indexerad!

Om den inte är det så kommer den inte heller att vara sökbar på Google. För att ta reda på det kan du enkelt göra en sökning på Google genom att skriva: “site:studentum.se” (fast med din domän). Du kommer då att kunna se hur många indexerade sidor som hittas för den valda domänen.

2. Bilder kompletterar text – de ersätter de inte

Googles algoritmer kan ännu inte läsa av innehåll på bilder, därför är det viktigt att bilderna är ett komplement och inte ersätter dem. Glöm inte att optimera dina bilder – döp bild-filen med bildens innehåll och skriv en alt-text till bilden som gärna innehåller nyckelordet.

3. Ett budskap per sida

Gör sidan begriplig för både besökare och sökmotor genom en tydlig struktur och information. Informera om en sak i taget!

4. Skapa en ren och klassisk kodning av din hemsida

Målet är att göra det lätt för Googles robotar att läsa av innehållet på sajten – då ökar chansen till att din webbplats i deras mått blir mer relevant och på så vis hamnar högre upp i träfflistan.

5. Akta dig för duplicerat innehåll

Alla sidor på din webbplats har ett specifikt syfte och ska vara unika. Både sökmotorer och besökare förväntar sig att ta del av unikt innehåll på din sajt, copy-paste fungerar alltså inte. Om du skulle ha duplicerat innehåll kan du bli straffad av Google. 

6. Använd ett relevant nyckelord i texterna

För att hitta det mest relevanta nyckelordet är det bra att börja med att göra en sökordsanalys, läs mer om hur du gör en sökordsanalys här. Få in ditt valda keyword på ett naturligt sätt i huvudrubrik, ingress, brödtext och bildtext. Notera dock att det inte handlar om att spamma texten med ordet! Synonymer till ditt valda keyword är alltid bra att använda! 

7. Skapa en tydlig URL

URL:en ska beskriva innehållet på sidan så tydligt som möjligt och bör också innehålla sidans keyword.

8. Skapa en meta beskrivning per sida

Metabeskrivningen syns under din URL i Googles träfflista och fungerar som ett skyltfönster till din webbplats. Det ska vara en tydlig och beskrivande text som snabbt ska locka besökare till din sajt. Alla sidor bör ha en metabeskrivning om max 150 tecken.

9. Skriv för webben

Skriv en intresseväckande titel, ingress, använd mellanrubriker och ha korta textstycken. Sökmotorer älskar tydlighet – så du kan med fördel använda listor i din text.

Beatrice Brettmar

Senior Website Manager