Branschnyheter och marknadsföringstips för utbildningsanordnare

Så bygger du din digitala närvaro

Skriven av Denice Karlsson | May 6, 2021 10:15:28 AM

Ger du ett bra första intryck? Konkurrensen på den digitala arenan är hård och det gäller att synas – på rätt sätt. Bygg din digitala närvaro med hjälp av våra tips för att attrahera just din målgrupp där de rör sig mest.

De flesta av oss skapar vår uppfattning om ett företag baserat på vad vi kan hitta om företaget online. Intrycket du ger här är alltså avgörande för hur ditt varumärke uppfattas som helhet. Så, vad ska du tänka på när du bygger din digitala närvaro? Vi har samlat sju tips på var, och framför allt hur, du kan synas för att fånga och behålla uppmärksamheten hos din målgrupp.

 

1. Anpassa dina texter

Se till att de texter du publicerar är kortfattade, lättlästa och målgruppsanpassade. I informationstexter, till exempel på din webbplats, bör du även ta hänsyn till sökordsoptimering för att underlätta för din målgrupp att hitta dig organiskt. En bra text innehåller:

  • engagerande och beskrivande huvud- och underrubriker
  • ett relevant nyckelord som återkommer i brödtext och rubriker
  • flera stycken där varje stycke består av max fem rader
  • tilltal i du-form
  • ordval och språkbruk som är anpassat till din målgrupp

2. Välj dina annonseringskanaler väl

Var noggrann när du väljer ut dina annonseringskanaler. En mix av olika kanaler brukar fungera allra bäst för att bygga en stabil digital närvaro. Vet du inte vilka kanaler du bör satsa på? Börja med att ta reda på var din målgrupp finns, och se även till att ha koll på dina konkurrenter. Se till att ditt annonsmaterial följer en röd tråd i de olika kanalerna för att skapa igenkänning, men tänk på att anpassa ditt innehåll till varje kanal.

 

3. Prioritera bra bilder

Att använda bildmaterial av hög kvalitet gör din digitala närvaro mer levande och inbjudande. Se till att använda dig av stilrena och högupplösta bilder. Tänk på att välja motiv som är representativa för din verksamhet eller dina utbildningar, gärna föreställande människor från verkliga situationer. 


4. Satsa på rörligt material

Video är ett roligt och kraftfullt sätt att sprida och ta del av information. Att marknadsföra sig med hjälp av video är en trend som ökat stadigt de senaste åren och nyttjas idag av de allra flesta företag. Många användare föredrar att se en video framför att läsa om en produkt eller tjänst. Allra helst ska videon vara under tre minuter lång och innehålla text så att budskapet går fram även om videon spelas utan ljud.

 

Läs och ladda ner EMG-magasinet – din guide till digital marknadsföring! 

Ladda ner kostnadsfritt

 

5. Var personlig

Personliga berättelser är ett bra sätt att skapa trovärdighet och tyngd åt ditt varumärke. Testimonials som intervjuer, reportage och citat från samarbetspartners eller ambassadörer kan erbjuda värdefulla detaljer och information om din verksamhet som din målgrupp letar efter. För att öka igenkänningen är det ett extra plus om ditt testimonial kommer från ett välkänt företag eller en person som många kan relatera till.

 

6. Samla in recensioner

Har du massvis med nöjda studenter eller utbildningsdeltagare? Se till att visa det genom att be dem skriva en recension! Precis som med andra tjänster och produkter så vill din målgrupp ta del av andras åsikter innan de bestämmer sig för att välja en utbildning. Recensioner bidrar till att öka trovärdigheten för ditt varumärke och ger dig dessutom ökad exponering i sökresultatet hos Google. Läs mer om hur du kan visa upp dina recensioner här.

 

7. Engagera på sociala medier

De allra flesta använder idag sociala medier i någon form. Hela 89 procent av svenskarna använder sociala medier och 74 procent gör det dagligen, enligt Internetstiftelsens senaste rapport Svenskarna och internet (2020). Genom att synas på sociala medier gör du dig naturligt påmind hos din målgrupp. Välj ut det eller de sociala medier där din målgrupp rör sig mest. På sociala plattformar kan du både jobba med din närvaro organiskt och med betald marknadsföring. Du kan dessutom utnyttja plattformen för att interagera med din målgrupp.



Albin tipsar! Så skapar du en annons som konverterar

  1. Använd dig av en CTA (Call-To-Action), en knapp eller uppmaning som lockar besökaren till handling (till exempel “läs mer här”, “se vårt utbud”).

  2. Tydlighet och avskalat. Se till att ditt budskap kommer fram, ha inte för mycket text eller grafiska element så att annonsen blir svår att tyda.

  3. Använd dig av människor i din annons.

  4. Våga A/B-testa, testa olika versioner av annonsen (till exempel olika CTA) för att se vilken som funkar bäst.