Branschnyheter och marknadsföringstips för utbildningsanordnare

Träffa teamet: Hon skapar era sociala mediekampanjer!

Skriven av Denice Karlsson | Sep 3, 2023 2:10:00 PM

Namn och ålder: 

Viola Weinås, 38 år   

Titel: 

Digital Marketing Specialist  

Beskriv dig själv med tre ord:
 
Trygg, kreativ, tävlingsinriktad

Vad har du för utbildning? 
Gymnasial utbildning: Naturkunskapsprogram med miljöinriktning
Eftergymnasial utbildning: Grafisk Designer och Marknadsföringsutbildning 

 
Hur länge har du jobbat på Keystone? 
2,5 år


Hur hamnade du på Keystone?
 
Jag var på jakt efter en ny arbetsplats där kreativitet och innovation står i centrum. Keystone framstod som den typen av dynamiskt företag jag hade i sikte: ungt, fyllt av energi och med en visionär anda. Det gav mig känslan av att vara på en plats där jag inte bara skulle utföra arbetsuppgifter, utan faktiskt också ha en chans att påverka produkten i såväl dess utförande som ändamål. Det är något jag verkligen kan stå bakom, och det kändes helt enkelt rätt. 

 Vad innebär ditt jobb? 
Mina dagar är en blandning av arbetsuppgifter som ständigt håller mig engagerad. Jag håller exempelvis i rodret på skutan när det gäller Paid Marketing, det vill säga att jag ansvarar både för våra egna och våra kunders betalda annonser. Jag med mina kollegor ser till att våra kunders annonsering verkligen uppnår våra mål och träffar rätt målgrupp. Jag är också kreativt ansvarig för vårt brandingarbete.  

Hur hjälper du Keystones kunder? 
Med en bakgrund inom elitidrott är jag inställd på att alltid sträva efter toppresultat, och det inkluderar att utmana mig själv. Jag kombinerar gärna mina erfarenheter inom både marknadsföring och grafisk design. Det ger mig en möjlighet att se helheten i varje kampanj och annons vi skapar. Med bredden i ryggen ser jag till att vi inte bara får bra siffror, utan också bygger och underhåller en stark varumärkesidentitet. Det handlar om att finna den rätta balansen mellan visuell attraktion och budskapets kärna. 

Varför är ditt arbete viktigt för att utbildare ska hitta rätt studenter? 
Idag har sociala medier gått från att vara en nice-to-have-plattform till en need-to-be-there-arena. Det är inte bara tonåringar som skrollar genom flödena längre – folk i alla åldrar söker aktivt efter information där, om allt från utbildningar till resmål. På Keystone har vi fingret på pulsen och den expertkunskap som krävs för att navigera i detta alltmer komplexa digitala landskap.  

 Vad är det bästa med ditt jobb?
Utöver att jag har fantastiska kollegor att utmana i pingis under lunchpauserna och skåla med på after work, så är det att jag aldrig kan ligga på latsidan. Den digitala världen förändras i blixtrande hastighet, och jag är ständigt tvungen att följa med i svängarna. Dessutom är en av höjdpunkterna med mitt jobb att jag får hjälpa varierande varumärken att nå ut till sina olika målgrupper, vilket gör arbetet mycket dynamiskt. Det kan röra sig om allt från varumärken som siktar på att locka blivande gymnasieelever, till dem som vill engagera erfarna företagsledare.  

 Vad är mest utmanande med ditt jobb?
Att få kunder och företagsledare att prioritera marknadsföring, specifikt arbetet med branding. Det skär nämligen lite i hjärtat när jag ser företag som bortprioriterar sina marknadsförings- och brandinginsatser, och låter så mycket outnyttjad potential bara gå till spillo. Faktum är att dagens affärsvärld är full av exempel som tydligt visar hur kritiskt avgörande dessa områden är. När företag inte investerar i en genomtänkt marknadsstrategi begränsar de inte bara sin nuvarande framgång utan riskerar också sin framtida relevans.  

 Vad är ditt bästa marknadsföringstips?   
Att isolera ett enkelt “bästa tips” i marknadsföring är ingen liten uppgift, men jag kan dela med mig av två kritiska poänger som jag ofta återkommer till.  

1. Människor är inte trötta på reklam – de är trötta på dålig reklam. Ge därför ditt marknadsföringsmaterial den tid och omsorg det förtjänar.  

2. Var äkta! Ett trovärdigt varumärke handlar inte om att utåt vara stramt och formellt, det handlar om att vara äkta. Försök att införa en mänsklig och varm ton i ditt material, särskilt om ditt mål är att skapa en känsla av trygghet och tillit. Tänk själv, vem ger dig en känsla av trygghet? En stereotyp affärsman med stram uppsyn eller din familj och dina vänner? Jag är övertygad om att de flesta väljer det senare och därför tror jag att det är avgörande att en typ av “familjär” känsla genomsyrar allt marknadsföringsmaterial om målet är att skapa en trygghetskänsla hos er målgrupp. Det tycker jag är extra relevant inom sektorer som exempelvis utbildning-, försäkring- och säkerhetsbranschen.