studentum.se har vunnit det Svenska SEO-priset 2020

 

Vi är jätteglada och stolta att kunna säga att vi på studentum.se har vunnit det Svenska SEO-priset 2020 i kategorin Utbildning. Svenska SEO-priset lyfter svenska sajter som under det senaste året haft exceptionell utveckling i sin organiska trafik.

EMG och studentum.se har sedan starten 2001 alltid haft stort fokus på SEO för att öka sajtens synlighet, så att vi kan nå och hjälpa fler att hitta rätt utbildning. Det här priset visar att vi jobbar med helt rätt saker och det ligger väl i linje med vår vision att kunna hjälpa alla i hela världen att hitta en utbildning.

– Det känns roligt och ärofyllt att få det här priset. Beatrice Brettmar, som är Site Manager på studentum.se, har jobbat hårt med våra SEO-projekt. Men vi är eniga om att framgången är starkt beroende av teamets gemensamma insatser, inte bara från det senaste året, utan även längre bak i tiden, säger Mathias Flink, ansvarig för SEO-arbetet på EMG Sverige.

Mathias 3 bästa SEO-tips

Det övergripande tipset är att SEO är ett löpande långsiktigt teamprojekt. Men det finns tre saker som är extra viktiga att fokusera på:

1. Länkar

Varför ska någon länka till just dig? Du kan få bra länkar till din sajt genom att skapa innehåll som mottagaren vill länka till. Fokusera på mottagarens behov och ta fram innehåll som sticker ut från mängden.

2. Innehåll

Vilken typ av innehåll behöver du skriva för att få in rätt typ av besökare på din sajt? Fokusera på spännande innehåll som är läsvärt med intressant statistik och aktuella ämnen.

3. Teknisk SEO

Vad kan du förbättra på din sajt som påverkar dina användare? Det kan vara att hitta och fixa trasiga länkar eller att fokusera på att få dina produktsidor att ladda en halv sekund snabbare.

Om du vill lära dig mer om SEO och få mer tips på hur du kan öka din synlighet rekommenderar vi vår artikel: 9 enkla SEO-tips.

Om Svenska SEO-priset

Svenska SEO-priset är en ideell organisation som startades 2019. De lyfter och uppmärksammar svenska sajter som under det senaste året ökat sin synlighet och haft exceptionella resultat inom organiskt sök. Priset delas ut i olika kategorier som nominerats och valts ut av en jury bestående av några av Sveriges främsta SEO-specialister.

 

Julia Andersson

Inbound Strategy & Marketing Specialist