Branschnyheter och marknadsföringstips för utbildningsanordnare

Studenter allt mer intresserade av distansutbildningar

Skriven av Denice Karlsson | Apr 29, 2020 7:23:08 AM

Bara sedan mitten av mars har övergången från den traditionellt analoga undervisningen till den digitala varit utbredd i hela utbildningsbranschen. Övergången till digitaliseringen och Sveriges behov av onlineutbildning är mer påtaglig nu än någonsin.

På grund av den pågående situationen med covid-19 har majoriteten av Sveriges gymnasiala och eftergymnasiala utbildningar undervisats digitalt. Trots situationen pekar intresset för utbildning och i synnerhet distansundervisning spikrakt upp. Från i början av mars fram till dagens datum har sökningar på distansutbildningar på studentum.se ökat med 24 % i jämförelse med samma tidsperiod förra året. 

– Vi har sett en stor ökning de senaste veckorna, människors behov av att lära sig nya saker och utbilda sig har inte besegrats av coronakrisen, säger Madeleine Lindahl, Kommunikationsdirektör på EMG Sverige som driver studentum.se. 

 

 

EMG Sverige har under de senaste åren sett en positiv trend där online- och distansutbildningar har blandats med traditionell klassrumsundervisning, så kallad Blended Learning. Digitaliseringen har varit en naturlig transformation för de flesta branscher, medan utbildningsbranschen har legat aningen efter. Den pågående pandemin har dock fått utbildningsföretag att snabbt bli handlingskraftiga och tänka om. De flesta privata utbildningsföretag har anpassat sina utbildningar till distans- och onlineutbildningar. 

– Det är imponerande att se hur bra omställningen har gått för flera av våra kunder. Att kunna erbjuda både analog och digital utbildning gör dem mer konkurrenskraftiga. Vi har jobbat hårt för att skapa de bästa förutsättningarna när det kommer till att hjälpa dem med sin digitala resa och marknadsföring hos oss, säger Madeleine Lindahl.