Ska ni medverka i en studieguide?

 

Har ni bokat en annons i en studieguide? Vad roligt! Kanske funderar ni nu på hur ni får ihop en relevant, inspirerande och lockande text som samtidigt är kortfattad och lättsmält för mottagaren? Här har vi samlat våra bästa tips inför att ni ska skapa och skicka in material till oss.

Fokusera innehållet

En studieguide är ett nischat nyhetsbrev. Innehållet fokuserar på ett visst studieområde eller ämne och skickas till användare som har visat intresse för detta område. Därför är det viktigt att fokusera på de utbildningar eller aspekter som är relevanta för studieguidens specifika område.

 

Rubrik – vad ska ni tänka på?

Rubriken får vara max 40 tecken inklusive blanksteg. Här är det bra att tänka på att vara tydlig och kortfattad. Ni vill att mottagaren ska förstå vad det är ni annonserar, utan att berätta för mycket – eftersom ni samtidigt vill att de ska klicka sig vidare för att läsa mer.

 

Brödtext – våra bästa tips när ni skriver

Texten som får vara max 300 tecken lång inklusive blanksteg och länktext (max 500 tecken inklusive blanksteg och länktext, om ni bokat VIP-annons) bör även den vara kort och koncist. Har ni något erbjudande ni vill lyfta? I så fall är detta den perfekta kanalen! Eller kanske vill ni fylla en kommande utbildning? Pusha den i annonsen! Locka mottagaren att klicka sig vidare, avslöja alltså inte allt i den här texten, men samtidigt tillräckligt för att väcka intresse.

 

Bild – hur ska ni tänka när ni väljer?

Använd bilder med hög kvalitet, bra ljus och klara färger. Försök hitta bilder som reflekterar er målgrupp och som ger en trovärdig och relevant känsla. Om ni har möjlighet, använd gärna bilder från er skola, från klassrummen eller på era studenter.

 

Bilden ska vara 580 x 280 pixlar utan någon text eller logotyp på (förutom om ni bokat en VIP-annons, då får ni ha logotyp i bilden!). Storleken i pixlar är väldigt viktig eftersom den ska passa in i vår mall i verktyget där vi skapar nyhetsbrevet. Det finns ett flertal gratisverktyg som ni kan använda er av online för att klippa bilden i rätt storlek, till exempel pixlr.com. 

 

Länkning – vad är viktigt att tänka på?

Det får vara max en länk i texten (såvida ni inte har köpt en VIP-annons, då får ni ha tre länkar) plus länken på knappen såklart. Det är viktigt att ni skickar med alla länkar ni vill ha när ni lämnar in ert material, eftersom ni bäst vet var ni vill att mottagaren ska landa när de klickar. Tänk på att markera de ord som ska vara länkade, ifall ni vill länka i själva texten.

OBS! Ni får endast länka internt till studentum.se.

 

Materialdeadline – när ska ni skicka in och varför?

Deadline för att lämna in ert material till material@studentum.se är alltid två veckor innan studieguiden skickas ut. Detta för att vi i god tid ska kunna sätta ihop er annons med utrymme för ändringar om så önskas. Ni har alltid rätt till två korrvändor! Ni mejlar ert material i valfritt format. 

Slutligen, var enkel och konkret samt tänk på budskapet ni vill förmedla i annonsen. Tveka inte på att höra av er om ni undrar något!

Gabrielle Längbo

Digital Content Specialist