Utbildningsvalet är ett stort val. Era framtida studenter kommer troligtvis ha läst på ordentligt och noga övervägt olika alternativ innan de slutligen bestämmer sig för att skicka iväg sin ansökan. För att lyckas med er studentrekrytering är det viktigt att förstå målgruppen: Hur prioriterar de? Vilka är deras utmaningar? Var letar de efter information? Genom betona rätt saker ökar ni chansen att attrahera rätt studenter.
Så kan ni rekrytera fler studenter: 4 tips
Informera om vilka karriärvägar utbildningen kan leda till. Är det en bred utbildning som kan leda till många olika yrken? Ge exempel och berätta om hur arbetsmarknaden ser ut. Den vanligaste anledningen till att gå en utbildning är större möjligheter att välja ett jobb man vill ha, och många tycker att det är svårt att veta vilken karriär som är möjlig efter studierna.
Vill ni veta mer om den målgrupp som är specifikt intresserad av YH, komvux eller kanske universitet och högskola? Studentrapporten 2022 finns i fem versioner motsvarande fem olika utbildningssegment. Ladda ner och läs den rapport som matchar ert utbildningsutbud.
Är möjligt att läsa era utbildningar på distans? Lyft det! Majoriteten av de som letar utbildning just nu är intresserade av att studera på distans, för många är det till och med en avgörande faktor i utbildningsvalet. Att kunna kombinera studier med familj, jobb eller annat är den största fördelen med en utbildning på distans enligt studenterna själva. För distansutbildningar breddas målgruppen och ni kan blicka utåt för att rekrytera fler studenter. Det kan till exempel handla om de som bor i en annan stad eller de som måste studera på distans för att få vardagen att gå ihop.
Er målgrupp gillar att göra research – online. Se till er hemsida är uppdaterad och att ni har en digital närvaro, exempelvis på sociala medier. Se till att ha en SEO-strategi så att det går att hitta er via sökmotorer och var synliga på söktjänster som studentum.se och AllaStudier.se där målgruppen letar aktivt.
Era framtida studenter föredrar sannolikt att hitta information på egen hand, men det betyder inte att de inte lägger vikt vid andras åsikter – tvärtom! Åtta av tio blivande studenter tar hänsyn till recensioner som skrivits av personer som redan går eller har genomgått utbildningen. Låt era tidigare studenter berätta om sina upplevelser hos er, det ökar er trovärdighet och gör att era framtida studenter kommer att känna sig mer bekväma och säkrare i att ta ett beslut.