Vi har länge förlitat oss på recensioner när vi väljer hotell, restauranger, datorer
och föreställningar – varför inte när vi väljer utbildning?
Varje år gör vi på studentum.se Sverige, Norge, Finland och Danmark en stor undersökning där vi försöker kartlägga vad som är viktigt när vi i Norden väljer utbildning. Där frågar vi om besökarna tar hänsyn till recensioner när de väljer sin utbildning. 25 procent av respondenterna svarade att de tar stor hänsyn till recensioner när de väljer utbildning och 65 procent svarade att de tar viss hänsyn. Det innebär alltså att 90 procent av alla studiesugna besökare vill läsa recensioner om sin framtida skola.
I dagsläget har vi 4 948 recensioner på studentum.se fördelade mellan våra 396 publicerade skolor. En relativt liten siffra om man ser till hur mycket recensioner höjer din publicering. Visste du till exempel att var femte person som besöker en utbildning på studentum.se med mer än fem recensioner lämnar en intresseanmälan?
Inte nog med att potentiella studenter tar hänsyn till recensioner när de väljer utbildning, recensioner höjer även din publicering i träfflistorna. På studentum.se har vi relevance search. Det innebär att baserat på den information vi har om besökaren görs en bedömning på vilka utbildningar som kommer att vara mest intressanta för hen, de utbildningarna syns sen högst upp när hen gör sin sökning på siten. Det fungerar på samma sätt när man söker på till exempel Google. En av parametrarna som systemet tittar på under denna bedömning är om det finns innehåll skapat av användarna, till exempel recensioner. Har utbildningen många recensioner ses den automatiskt som mer relevant och hamnar högre upp i träfflistorna både hos oss och på Google. Dessutom syns utbildningar med recensioner bättre i träfflistorna tack vare stjärnorna som visar hur utbildningen är rankad.
Hur du bemöter negativa recensioner
All publicitet är bra publicitet! Därför har vi på studentum.se som policy att inte censurera eller radera negativa kommentarer. Skulle du få en recension från en missnöjd student uppmanar vi istället till att du besvarar recensionen direkt på sajten. Detta på grund av två anledningar:
-
Genom att inte radera negativa kommentarer utan istället bemöta studentens kritik ökar du transparensen och trovärdigheten för din skola. Potentiella studenter får chansen att se att du tar åt dig av feedback och lyssnar på dina studenter.
-
Något som en student anser negativt behöver inte nödvändigtvis vara det för en annan. Hur bemöter du då en negativ recension på bästa sätt? Vi har satt ihop ett informationsblad med tips på hur du kan vända en negativ recension till någonting bra. Prata med din kontaktperson så skickar hen gärna dem till dig.
Hur får jag fler recensioner på mina utbildningar?
I kundportalen på studentum.se finns flera alternativ för att smidigt samla in recensioner av dina studenter. Ett alternativ är att du gör ett utskick till dina studenter där du uppmanar dem till att recensera utbildningen de läser. Detta kan du ta för vana att göra till exempel vid slutet på en kurs eller en termin, det går snabbt och resulterar ofta i många recensioner! I kundportalen kan du enkelt göra olika mallar för olika kurser/utbildningar, lägga in mottagare och skicka iväg formuläret. Vi erbjuder även en widget som du kan använda på din egen webbplats. Widgeten finns i två versioner och implementeras enkelt genom att endast lägga in en bit html-kod på din site. Att be studenterna recensera din utbildning är ett smidigt sätt att både hålla koll på vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra på utbildningen samtidigt som du ger potentiella studenter en inblick i hur det är att plugga hos dig. Om du känner dig osäker på hur du gör med dessa funktioner eller inte själv kan/vill samla in recensioner från dina studenter så hjälper vi mer än gärna till med det – helt gratis. Det enda vi behöver från dig är mejladresser till studenterna, sedan sköter vi resten!