YrkesAkademin erbjuder utbildningar inom bland annat YH och vuxenutbildning, inom många olika ämnesområden. De har varit kunder hos studentum.se sedan 2007, då med utbildningar inom yrkeshögskolan. I september 2017, började de marknadsföra både komvux- och YH-utbildningar via EMG.
En av de utmaningar som YrkesAkademin stod inför var att fylla utbildningsplatser på nischade utbildningar där kännedomen hos potentiella utbildningsdeltagare tycktes vara låg. Utbildningsutbudet och yrkesmöjligheterna fanns, men det behövdes större kunskap hos målgruppen.
studentum.se har över 770 000 besök av utbildningssökande i månaden och en medlemsdatabas med över 450 000 personer. Bakom sajten står ett 28 personer starkt kommunikationsteam som är experter på målgruppen, och kundansvariga som är specialiserade på att hitta marknadslösningar för eftergymnasiala lärosäten. Det ger en unik möjlighet att nå en specifik målgrupp.
För YrkesAkademin innebar den nya satsningen 2017 en fenomenal ökning inom både YH-segmentet och komvux, och de intog snabbt studentum.se:s topplista över lärosäten med allra flest besök och intresseanmälningar. Under bara ett år genererade satsningen runt 11 000 leads. Framgångarna har sedan dess bara fortsatt. YrkesAkademin hade en total ökning på utmärkande 100 procent i leadsvärde under första kvartalet 2021, jämfört med 2020. Flera större marknadsinsatser pågår under våren 2021 och väntas leverera fler positiva resultat.
En viktig förutsättning för de goda resultaten som YrkesAkademin har sett är ett tydligt fokus på samarbete och tät dialog med kundansvarig på studentum.se. Från YrkesAkademins sida har man varit öppen med sina behov och utmaningar, men också sina visioner och långsiktiga mål. Därifrån har de kunnat få skräddarsydda rekommendationer och rådgivning för att lyckas.
Markus Sjökvist, YrkesAkademin
Har du frågor? Kontakta oss!