Under den senaste tiden har det pågått en debatt om hur Sveriges utbildningsväsen kan reflektera arbetsmarknadens behov. Vi är många som lyft vikten av att fler utbildar sig inom STEM-områdena (naturvetenskap, teknik och matematik) och läser YH-utbildningar som leder till jobb. Men vad säger egentligen studenterna själva?
Det är ingen hemlighet att svensk kompetensförsörjning står inför utmaningar. Redan nu vittnar en rad företag om rekryteringsförsök som misslyckats eftersom personer med rätt kompetens helt enkelt inte finns. Sverige är ett innovationsland och i och med det finns det en rad komplexa frågor som kräver olika typer av utbildningar. Allt från snickaren och matematikern, till beteendevetaren och språkvetaren kommer att behövas i framtidens arbetslandskap.
Fler behöver utbilda sig inom STEM-områdena och fler behöver gå YH-utbildningar. Här har vi på studentum.se en chans att leda förändring genom att lyfta dessa områden i marknadsföringen för att väcka intresse och informera om fördelarna. Det är också viktigt för oss att blivande studenter tar ett beslut grundat på fler faktorer än så. Så hur tänker vi egentligen?
Hur tänker studentum.se?
På studentum.se jobbar vi för att matcha rätt person med rätt utbildning. Det är viktigt att informera blivande studenter om var jobben finns – både just nu och på sikt. Vi försöker alltid ha studenternas bästa i åtanke. När blivande studenter frågar oss vad som är viktigt att ta reda på innan deras studieval brukar vi rekommendera att samla så mycket information som möjligt. I det så ingår information om hur situationen på arbetsmarknaden efter examen ser ut. Men det är också viktigt att våra besökare väljer något de tycker är intressant.
Förhoppningsvis ska de jobba med de frågor de studerar under en lång tid framöver. Kan vi hjälpa till att marknadsföra utbildningar som Sverige behöver så gör vi gärna det, vi vill vara med och bidra till ett konkurrenskraftigt Sverige.
Vad säger studenterna själva?
I vår senaste statistikrapport kan vi se vilka utbildningsområden som är extra populära hos våra besökare. Har STEM-programmen och YH-utbildningarna stigit i popularitet i takt med att marknadsföringen för dessa har ökat? Har informationen om vad som leder studenterna ut i arbetslivet gett de resultat många hoppas på? Vår systersajt gymnasium.se släpper varje år en rapport om hur unga ser på yrkesprogrammen och den kan du läsa här. För studentum.se kan du få fler insikter genom att spana in vårt webbinarium där vi går igenom statistiken för sajten. Webbinariumet hittar du här.