5 fördelar med virtuella events

 

Skapa en egen brandad virtuell monter, framför ett livesänt eller förinspelat webbinarium och chatta med potentiella studenter live. Allt detta och lite till är möjligt för dig som ställer ut på en virtuell mässa. Kliv in i en virtuell 3D-miljö med möjlighet att promenera mellan olika mässhallar och utställande montrar. Ta del av spännande webbinarium i en separat föreläsningssal och samla goodie bags under upplevelsens gång. Allt detta och lite till är vad en besökare kan ta del av under en virtuell mässa. 

Att sticka ut ur bruset och synliggöra vad just du som utbildningsanordnare erbjuder kan upplevas utmanande utan det personliga och fysiska mötet. Ord som virtuellt och 3D-miljö kan även det upplevas svårt eller kanske till och med läskigt, men fördelarna med att delta på en virtuell mässa är många och mycket enklare än vad man tror. Det digitala formatet möjliggör en mängd olika funktioner och kan förenkla mötet mellan utbildningsanordnare och blivande student avsevärt. Nedan listar vi ett axplock av de fördelar vi ser med att medverka i eller kanske till och med arrangera ett eget digitalt evenemang. 

1. Flexibelt

En virtuell mässa ger varje representant friheten att bemanna montern från valfri plats och plattformen är inte beroende av att alla måste befinna sig tillsammans vid varken chatt med besökare eller framförande av webbinarium. Representanterna kan med lätthet samarbeta i olika skift och byta av varandra utan att behöva avvara en hel dag och vara fysiskt på plats. 

2. Nya interaktionsmöjligheter

Det digitala konceptet öppnar också vägar för nya och vassare interaktionsmöjligheter. Besökare i en digital monter presenteras i realtid och att starta en chatt med en besökare är endast ett klick bort. Har besökaren hunnit lämna er monter kan ni alltid chatta i efterhand och tipsa om exempelvis ert webbinarium eller kanske era broschyrer. 


events-blog
Bjud in till öppet hus i en 3D-replika av era lokaler, eller ta hjälp av oss att arrangera er virtuella mässa.

Läs mer här

 

 

3. Mätbara och tydliga utfall

Vem gillar inte tydliga och mätbara resultat där man med enkelhet kan följa upp efter mässans avslut? Under mässan får både utställare och besökare ta del av vilken matchningsprocent ni har sinsemellan, allt för att bidra till en så bra upplevelse som möjligt för alla parter. Efter mässan kan man ta del av exakt vilka som kikat på exempelvis ert webbinarium eller lämnat intresse på era utbildningar. Det öppnar upp för att kunna följa upp på ett så smidigt och riktat sätt som möjligt.
 

4. Tids- och kostnadseffektivt

Slipp eventuella rese- och övernattningskostnader. Samarbeta i montern och byt av varandra i olika skift för att undvika både över- och underbemanning. Vi vill även slå ett slag för att återanvända det grafiska material som skapas till den digitala montern i andra sociala kanaler. 

5. Besökarens upplevelse

Upplevelsen för den som besöker ett digitalt evenemang innebär också en rad fördelar. Det kan kännas lite läskigt och trevande att våga ta kontakt på ett fysiskt evenemang medan det digitala kanske kan skänka viss trygghet. Besökaren behöver inte heller avvara lika mycket tid som vid ett fysiskt evenemang utan kan besöka eventet från lunchrummet, vardagsrummet eller från bussen vilket förhoppningsvis bidrar till en mer intresserad och öppen besökare. 

Vi hoppas att ni är lika peppade som vi på att delta eller kanske till och med arrangera ett eget digitalt event efter detta. Fördelarna är många och utvecklingspotentialen enorm!   

Tammy Breisch

Digital Event Coordinator